fredag 3 oktober 2008

en(eller tio) bulle i ugnen

guud så gott det luktar, har just tagit ut en plåt med bullar ur ugnen! Har minsann bakat kanelbullar för första gången(på mitt eget vis såklart)det är ju iallafall kanelbullens dag imorrn. Eftersom jag är ensam hemma tänkte jag bjuda min äldsta och en av mina käraste fina vänner på nybakat imorrn.fint va?hoppas bara dom är goda också...får nog smaka lite innan för säkerhets skull...


så här gjorde jag!(ca 10 st)

värmde 2dl sojamjölk till 37 grader. Rörde ut ca 12g jäst med lite av mjölken, blandade ca 2msk socker med resten av den. Blandade sedan ihop detta med ett ägg och ca 4dl mjöl. Låt jäsa till dubbel storlek.

Gjorde en fyllning av ca 50g mandelmassa som jag värmde och blandade med kanel.
När degen jäst,kavla ut till rektangel på mjölat bord,kladda på smeten och ös på med mer kanel.Rulla ihop och skär i bitar,lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Jäs igen till dubbel storlek
Ha sedan på valfri garnityr,tex pärlsocker,hackade nötter,jag hade sesamfrön och mer kanel. jag är som sagt ett stort fan av kryddan....
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 10 min. Ta ut och njut!

Inga kommentarer: